الكشف عن اكبر شبكة تجسس بسوريا تعمل لحساب إسرائيل

سبتمبر 11, 2022


هنتابع مع بعض انهاردة القبض على عشرات الظباط في الجيش السوري بيشتغلوا جواسيس لإسرائيل, طب إيه اللي الكلام ده بقى ؟

جواسيس داخل الجيش السوري

اللي حصل إن قناة ”أخبار 13“ العبرية، قالت إن ظباط في الجيش السوري تم اعتقالهم .. بعد شكوك حوالين تعاونهم مع إسرائيل .. وتزويدها بمعلومات ساهمت في نجاح الضربات اللي شنتها على أهداف داخل الأراضي السورية الفترة اللي الأخيرة. وقالت القناة العبرية إن مخابرات النظام السوري، بالتعاون مع ”حزب الله“ اللبناني .. نجحوا في كشف شبكة من عملاء إسرائيل داخل الجيش السوري .. بعد ما كانت الشكوك تحوم حولهم بأنهم قاموا بتسليم إسرائيل الإحداثيات الجغرافية اللي أسهمت في نجاح الهجمات اللي شنتها إسرائيل على أهداف داخل سوريا.

طبعا الغارات اللي بتشنها إسرائيل من وقت للتاني تركت علامات استفهام عند المخابرات السورية حوالين دقة تحديد الأهداف .. وتطابقها مع المعلومات الاستخبارية اللي بيتم جمعها بواسطة أنظمة تكنولوجية مختلفة .. وظهر إن في عملاء على الأرض بيبعتوا المعلومات في الوقت الحقيقي لإسرائيل. مصادر للمرصد السوري لحقوق الإنسان بتعتقد إن الظباط دول سلموا إسرائيل إحداثيات جغرافية حول المواقع الدقيقة للأهداف اللي عاوزة تضربها .. وده اللي ساهم في نجاح الغارات على مطار دمشق .. وعلى حلب وضواحيها

ومن بين المعتقلين .. ظباط من سلاح الدفاع الجوي .. وظباط وجنود من الوحدات المنتشرة في محيط مطاري دمشق وحلب .. علشان يوصل إجمالي الظباط المعتقلين إلى 27 ضابط. طبعا الكلام ده حصل بعد الهجوم اللي شنه سلاح الجو الإسرائيلي على حلب .. وحصل بسببه انفجارات في مناطق باللاذقية .. وتسبب في دمار واسع لمخازن تابعة للميليشيات الإيرانية .. وأضرار كبيرة في مطار حلب.

عرض المزيد