قرارات امريكية قوية علي السعودية ردا علي خفض اوبك بلس لانتاج البترول

نوفمبر 10, 2022


يلا بينا نشوف مع بعض في فيديو انهاردة أمريكا تهدد بسحب قواتها من السعودية .. وبايدن : حرب نهاية العالم تقترب .. وإسرائيل ترد على تهديدات حزب الله
يلا بينا نشوف التفاصيل

انقلاب الطاولة رأساً على عقب في امريكا

من ساعة ما السعودية وحلفاؤها في منظمة أوبك طلعوا قرار خفض إنتاج النفط .. والدنيا مقلوبة في أمريكا وهيتجننوا من القرار ده .. وبالذات بعد ما شركة الطاقة السعودية “أرامكو” رفعت أسعار بيع النفط للولايات المتحدة لشهر نوفمبر الجاي .. وخفضتها لأوروبا وخلتها زي ما هي لآسيا. وكالة بلومبرج قالت إن أرامكو رفعت سعر البيع الرسمي للشحنات إلى الولايات المتحدة عن شحنات أكتوبر 2022 .. في الوقت اللي خفضت فيه الأسعار إلى الجزء الشمالي الغربي من أوروبا ومنطقة البحر الأبيض المتوسط , السعودية النهاردة بتشوف مصلحتها فين وبتشتغل عليها , طب الأمريكان يسكتوا .. لأ طبعا قالوا لك لازم نقص ريش السعودية .. نواب من الحزب الديمقراطي الحاكم دلوقتي منهم توم مالينوفسكي عن ولاية نيوجيرسي وشون كاستن عن إلينوي وسوزان وايلد عن بنسلفانيا .. قدموا مشروع قانون بيطالبوا فيه بسحب جميع القوات الأمريكية من السعودية والإمارات.

وقال مالينوفسكي ده في تغريدة على تويتر إن اللي حصل ده يعتبر عمل عدائي من السعودية والإمارات هدفه إيذاء الولايات المتحدة وحلفائها .. ومساعدة روسيا .. وإن مفيش أي سبب يدعو للدفاع عن حقول النفط في ظل نظام ديكتاتوري سعودي .. بيستخدم سيطرته على أسواق النفط لتحطيم اقتصاد أمريكا ومساعدة أعدائها .. الكلام ده طبعا خطير لأن الناس دي مش بتقول أي حاجة وخلاص. كمان مالينوفسكي ده وجه رسالة لولي العهد السعودي محمد بن سلمان وقاله فيها إذا كنت عاوز تقف مع بوتين فاطلب منه بقى يدافع عنك بعد كده. وقال كمان إن أمريكا لازم تضغط أكتر على السعودية وإن الطريقة الوحيدة لكسر الاعتماد على “الديكتاتوريين الغنيين بالنفط” إلى الأبد هي كسر اعتمادنا على النفط .. وإن أمريكا تبقى القوة العظمى للطاقة النظيفة في العالم .. وإنه حان الوقت لإعادة النظر في الدعم العسكري الأمريكي للمنطقة.

وفي بيان مشترك للنواب الثلاثة دعا النواب في مشروع قانونهم لسحب جميع القوات المسلحة الأمريكية ومعداتها بما في ذلك بطاريات صواريخ باتريوت ونظام الصواريخ الأمريكية المضادة للصواريخ البالستية “ثاد” من السعودية والإمارات في موعد لا يتجاوز 90 يوما من تاريخ سن القانون. وقالوا إن السعودية والإمارات بيعتمدوا من فترة طويلة على الوجود العسكري الأمريكي في الخليج لحماية أمنهم وحقول النفط .. لكن دلوقتي وبعد اللي بيعملوه ده لازم القوات الأمريكية تخرج من عندهم.. ووصفوا قرار أوبك بأنه “نقطة تحول في علاقتهم مع الخليجيين” و”صفعة على الوجه” بعد أن حاول الرئيس بايدن إصلاح العلاقة مع السعودية من خلال الزيارة التي قام بها إلى الرياض.

عرض المزيد