امريكا تتبع الحل السري لكي تقوم بتفكيك روسيا وانهاء الحرب بدون طلقة واحدة

أكتوبر 7, 2022


هانشوف مع بعض في فيديو انهاردة من يقف وراء إشعال الفتنة في روسيا وهل تنجح أمريكا في الاطاحة ببوتين

روسيا وتداعيات قرار الرئيس الروسي

قرار الرئيس الروسي فلاديمير بوتين بالتعبئة العامة الجزئية والمشاكل اللي حصلت بسببها في الداخل الروسي .. طب إيه اللي حصل ؟ اللي حصل النهاردة إن السلطات الروسية اعتقلت مئات المواطنين الروس المحتجين في مختلف مناطق البلاد على قرار “التعبئة الجزئية” لقوات الاحتياط. وقالت منظمة “أو في دي- انفو” الحقوقية الروسية .. إنه تم اعتقال 724 شخصا في 32 مدينة .. في الاحتجاجات اللي اندلعت بعد إعلان بوتين عن استدعاء 300 ألف شخص للقتال في أوكرانيا .. في ظل منع القانون الروسي التجمعات غير المرخصة.

في الوقت ده انتقد رئيس لجنة حقوق الإنسان الروسية، فاليري فادييف .. الجيش الروسي بسبب قرار التعبئة الجزئية .. وطالب وزير الدفاع الروسي بوقف الأسلوب الوحشي اللي بتتبعه لجان التجنيد في روسيا .. لأن حتى الناس اللي معندهاش خبرة قتالية تلقوا أوامر بالتجنيد .. وعلشان كده لازم يتم إعادة كل من تم حشده من قوات الاحتياط بالخطأ.

طبعا إعلان التعبئة الجزئية ده جه بعد الإعلان عن استفتاءات لضم مناطق في شرق أوكرانيا لروسيا .. وعلشان كده وزير الخارجية الروسي سيرغي لافروف .. خرج بتصريحات قال فيها إنه إذا صوتت مناطق في أوكرانيا للانضمام إلى روسيا، فإنها ستحصل على حماية موسكو الكاملة, وقال لافروف إن جميع قوانين الاتحاد الروسي هتطبق على مناطق لوهانسك ودونيتسك وخيرسون وزابورجيا .. بما في ذلك العقيدة الروسية بشأن استخدام الأسلحة النووية .. واتهم الغرب بالهستيريا بسبب “الاستفتاءات”.

عرض المزيد